פעילות גופנית לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז
מאת : יובל קפיטולניק מנכ"ל "דינמיקל שירותי כושר", מאמן ספורט מוסמך, מדריך בכיר למועדוני בריאות וכושר, מרצה בקורסי הכשרת מאמנים ב"וינגייט" וההתאחדות לכדורגל ומומחה בבניית תוכניות אימון לאנשים בעלי צרכים מיוחדים.
מומלץ לשלב במסגרת הטיפול בבעיות קשב וריכוז התערבות באמצעות פעילות גופנית. מבחינים בין ילדים עם בעיות קשב וריכוז, ילדים עם היפראקטיביות ואימפולסיביות וילדים המשלבים ביניהם. הפעילות מאפשרת להתמודד עם מכלול המקרים. ככלל, פעילות גופנית נמרצת הדורשת גם כוח יעילה ביותר. תרגילים לבעלי הפרעות קשב וריכוז מסייעים בשחרור עודף אנרגיה ובמיקוד תשומת הלב במטלה רלוונטית.
הפעילות הגופנית מאפשרת לבעלי הפרעות קשב וריכוז:
* יכולת הרפיה ושחרור אגרסיות בדרכים מקובלות (ניתוב עודף אנרגיה לאפיקים קונסטרוקטיביים)
* פיתוח יכולות קואורדינטיביות
* הקניית יכולת התמדה
* יצירת קשרים חברתיים והזדמנות להשתלבות חברתית
* הפחתת דיכאון ושיפור במצב הרוח
* חיזוק תחושות ערך עצמי והעלאת הדימוי העצמי.
* עניין והנאה
פעילויות אפשריות לבעלי הפרעות קשב וריכוז:
* יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך תורמים להרפיה ורגיעה
* משחקי כדור קבוצתיים או תופסת מזמנים אינטראקציה חברתית מחד, והזדמנות להוצאת אנרגיה מאידך. זאת ועוד משחקים כגון כדורגל וכדורסל מהווים הזדמנות לתרגול והתמודדות עם כללים, חוקים וגבולות ברורים, להם זקוקים הילדים. משחקים אלה אף משפרים את תחושת ההתמצאות במרחב, אבחנה בין צדדים (שמאל וימין)
* במסגרת משחקי כדור ניתן להגביר את טווח הקשב והריכוז. (מעקב אחר תנועת הכדור, היריב והוראות המאמן, משחק עפ"י הגדרת תפקיד וכו').
במהלך יום הלימודים מומלץ לבעלי הפרעות קשב וריכוז:
במשך היום נדרשים הילדים לשבת במקום ולמלא מטלות, לעתים משעממות, תוך גילוי קשב וריכוז .
מומלץ לאפשר לילדים לצאת מעת לעת להפסקות קצרות, לחצר בכדי לשחרר אנרגיה, להתפרק ולהירגע מלחצים ומתחים.
למה להתייחס בעת בחירת חוג ספורט / באיזה פעילות לבחור לבעלי הפרעות קשב ריכוז?
* חשוב לבחור בפעילות שהילד מתחבר אליה באופן אישי: פעילות אינדיבידואלית או קבוצתית, תחרותית, הישגית, קצבית או רגועה. בסופו של דבר, הילד יתמיד רק בפעילות שתעניין אותו ושיתחבר אליה.
* על הפעילות לזמן חוויות הצלחה, הזדמנות לשיפור יכולות ותחושת התקדמות. חשוב שבמהלך הפעילות יינתנו לילד חיזוקים מידיים ובתדירות גבוהה.
* מומלץ לעסוק בפעילות המקדמת אינטראקציה חברתית תחת הכוונה ופיקוח מנחה אחראי.
* מומלצת פעילות שבה המטלות מפורקות למנות קטנות וברורות.
* חשוב להיות עם היד על הדופק ולבחון את השפעת הפעילות על הילד. ילדים עשויים להגיב בצורה שונה לאותה הפעילות.
תרגילים שניתן לבצע בבית / בחצר עם הילד שסובל מהפרעות קשב וריכוז:
התרגילים הבאים מיועדים לשיפור הריכוז, מיקוד הקשב, ביצוע פעולה על פי הנחיות וכמובן הוצאת אנרגיה
ניתן להעלות את דרגות הקושי בהדרגה:
המנחה/ ההורה עומד מאחורי הילד (הילד בגבו למנחה). הילד מתבקש לבצע פעולה בתגובה לגירוי מסוים (ספציפי), המשתנה בין התרגילים. על הילד להימנע מתגובה לגירויים אחרים.
1) על הילד לצאת לריצה / לקלוע לסל / להסתובב לכיוון המנחה ולבעוט לשער, תחילה בתגובה לקול גירוי שמיעתי כלשהו, ולאחר מכן לגירוי שמיעתי ספציפי – למשל, שריקת משרוקית, מחיאה כף אחת או רק לאחר שתי מחיאות כפיים וכו'.
2) המנחה זורק כדור מעל הילד. הילד מתבקש לתפוס את הכדור מיד ברגע שהוא מבחין בו במבטו (עם כניסת הכדור לשדה הראיה של הילד). ניתן להעלות את דרגות הקושי ע"י הנחיה לתפוס את הכדור לפני שהוא נופל על הרצפה או לתפוס את הכדור ולקלוע לסל.
3) הילד מתבקש לבצע מטלה בתגובה לתחושת מגע הכדור בכתפו, בגבו וכו'.
4) ניתן לצרף לתרגילים ילד נוסף או קבוצת ילדים, ולשלב יסוד תחרותי בתרגיל. לדוגמא, על הילדים לצאת לתחרות ריצה לקול מחיאת כף. (עליהם להישאר במקומם אם ניתן גירוי אחר, לדוגמא, שריקה או מגע יד)
המנחה והילד או שני ילדים עומדים צמודים גב אל גב. תפקידו של הילד לתפוס את בן זוגו ברגע שבן הזוג מתנתק ממנו. (תגובה למגע)